Stress eller dårligt parforhold?

Stress eller dårligt parforhold?

Når dårligt parforhold er forklædt som stress

Det er sket en del gange, at mennesker, der stress sygemelder sig fra job, bliver overrasket over at erkende, at det snarere omhandler et dårligt parforhold fremfor stress. Tankevækkende. Uoverskueligt.

Fordi din virkelighed snarer minder om dette scenarie…

  • Din partner kritiserer dig altid eller giver uopfordrede forslag til, hvad du skal forbedre.
  • De nægter at tage ansvar for deres handlinger og bebrejder dig, når de skader dine følelser.
  • Din partner lukker ned, når du prøver at diskutere noget vigtigt med dem

Tankevækkende.

Tankevækkende alligevel… at det har så stor betydning, at kommunikationen i forholdet er elendig. Det giver god mening, når det åbner  for frygt. Fordi: Tør du være så åben og ærlig? Det er uvant. Hvem er jeg så?

Vælge opgivelse eller håb?

Andre tanker er… Vil det løse noget? Vi har været her før. Relationen føles så kompliceret, og nu har det givet stress. Eller?

Omvendt.

Sikken lettelse det vil være, at du har et godt forhold igen.

Faktum er, at ofte skal der ikke så meget til.

Stress skyldes 

Stress er forårsaget af ’noget’ der aktiverer uro i os. Dette har det gjort gennem længere tid og derfor udvikler det sig til stress. Det konstante dilemma, der hænger over hovedet er stressende.

I forholdet kan det se sådan ud…

  • min partner kritiserer mig altid. På den anden side. Han er også sød mod mig
  • hun giver altid mig skylden. På den anden side. Jeg ved jeg gør det så godt jeg kan. Hmmm… har jeg også noget af skylden?
  • vi får ikke løst noget, når han lukker af. På den anden side. Er jeg for krævende?

Fra dilemma til ro

Frem for at gå rundt med uløselige spørgsmål, som aldrig bliver løst, er det bedre at få bugt med din stress ved at lytte til den.

Tag fat i frustrationen. Fortæl fx din partner:  ”Jeg føler mig utilstrækkelig, når jeg bliver kritiseret. Jeg har brug for din imødekommenhed.”

Du kan bruge denne model

Afklar om din partner også vil have forholdet til at ændre sig. Hvis i er parate til at tage ansvar for egen del, kan i også skabe et nyt og bedre forhold.

Kommunikation er nøglen

Kommunikation er nøglen til at håndtere toksicitet. Start med en åben og ærlig samtale, hvor i begge dele, hvordan i har det med forholdet.’

Enkel øvelse

For at kalibrere dine følelser, prøv denne enkle øvelse. Vurder hvert af følgende elementer i dit forhold fra 1 til 10, og få din partner til at gøre det samme:

  • meddelelse
  • forbindelse
  • forpligtelse
  • sjovt
  • vækst
  • tillid

Samarbejde er i gang

Del dine scores og tal gennem ligheder og forskelle. Tal om dine følelser, og fjern skylden ved at sige’ jeg føler ‘

Undgå at sige ‘ det gør du ikke ‘.

Bliv enige om, det ene skridt, som I begge vil tage, den uge, for at forbedre én prioritet. ‘

Hvis din partner nægter at arbejde på forholdet? Her får du klar besked. Det er tid til at vælge, hvilket forhold du vil være i.

Husk blot. Afklar forinden dette med din partner. Forklar, hvordan du oplever dette og hvad dit behov er.

 

God rejse. Væk fra stress og tilbring din tid sammen med en anden rejsende i livs- og kærlighedsrejse

Kærligst Liv

Vigtigere end de 3 hyppigste parforholds problemer? “Her & Nu -strategien”

0 svar

Skriv en kommentar

Ønsker du at deltage i debatten?
Skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *