Vrede og Aggression

Kontroller vreden inden den styrer dig

Vrede er ofte en følelse præget af, at du føler nogen / noget bevidst har gjort dig forkert.

Vrede kan være en god ting. Det kan motivere dig til at finde løsninger på problemer eller til at give udtryk for negative følelser.

Men overdreven vrede kan forårsage problemer. Øget blodtryk og andre fysiske ændringer, som kan skade dit fysiske og mentale helbred. Det værste er, at det kan isolere dig, fordi omgivelserne synes, det er belastende, om ikke traumatiserende, hvis ’de skal gå på nåle´.

Det har vist sig, at det er en farlig myte, at ’man bare skal ud med det’. Det gavner hverken dig eller dén, det går ud over, tværtimod.

Forskning viser, at det at “lade sig rive med”- vrede faktisk eskalerer vrede og aggression. Derfor er det afgørende, at du har kontrol over din vrede.

Forskning viser

Forskningen har også fundet ud af, at familiebaggrund spiller en rolle. Typisk er folk, der let bliver vrede, nogen der kommer fra familier, der er forstyrrende, kaotiske og som ikke er dygtige til følelsesmæssig kommunikation.

Behandling af vrede

Målet med vrede management er at reducere både dine følelsesmæssige følelser og den fysiologiske ophidselse, der giver vrede. Du kan ikke slippe af med eller undgå de ting eller de mennesker, der skræmmer dig, og du kan heller ikke ændre dem, men du kan lære at styre dine reaktioner.

I behandlingen lærer du om:

  • Overaktiveret nervesystem
  • Kommunikation
  • Ændring af miljø
  • Timing – hvornår skal du undgå at skændes.

Nogle enkle trin, du kan prøve:

Vejrtrækning – træk vejret dybt fra din membran

Gentag langsomt et roligt ord eller udtryk som “slappe af”, “alt er ok.” Gentag det for dig selv, mens du trækker vejret dybt.

Brug billeder: Visualiser en afslappende oplevelse, enten fra din hukommelse eller din fantasi.

Øv dig disse teknikker dagligt. Lær at bruge dem automatisk, når du er i en spændt situation. Udgangspunktet er, at når der er ro på nervesystemet, kan du bedre analysere, hvad der forårsager vreden. I et stille og roligt tempo, når du er parat til at uddybe, hvilke indre forestillinger, sansninger og følelser, der opretholder og forstærker vredesfornemmelsen. At føle indre ro og tryghed er forudsætningen for udvikling. Det at få kendskab til, hvordan du beroliger dit nervesystem, er en del af behandlingen.

Udgangspunktet er, at når der er ro på nervesystemet, kan du bedre analysere, hvad der forårsager vreden. I et stille og roligt tempo, når du er parat til at uddybe hvilke indre forestillinger, sansninger og følelser, der opretholder og forstærker vredesfornemmelsen. At føle indre ro og tryghed er forudsætningen for udvikling. Det at få kendskab til, hvordan du beroliger dit nervesystem, er en del af behandlingen.

For at høre mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med vrede og aggression på 27 48 04 26 for en uforpligtende samtale.