Psykoterapeut-og-coach-TopDanmark-godkendt-Koebenhavn

Dine relations færdigheder får dig længere end selvretfærdighed.

Kan forbedrede relations færdigheder virkelig hjælpe i en hvilken som helst relation?

Ja! Også på jobbet? Ja, fordi selv om du oplever rystende adfærd fra andre, og hvis du giver tilbage af samme mønt, vil du blive en del af konflikten. Skal du så bare se igennem fingrene med andres dårlige opførsel med, ’at de mener det jo ikke så slemt’. Neeej!

Fordi det kan resultere i, at du lader dig køre for langt ud, om det er privat eller på job. Det er det værste du kan gøre for dit selvværd. og i lederskab, teamwork og business generelt kan det være enden på din succes.

En medarbejder fortæller, hvordan hendes leder stadig praktiserer gammeldags ledelse. Det betyder at i situationer, hvor lederen er frustreret, råber hun af medarbejderen og nægter at lytte til hende. Timingen her er ikke et smart tidspunkt at sætte leder på plads, eller bede om en respektfuld behandling. Det kan også let udvikle sig til en fyring. Derfor er det langt bedre at udvikle relationsfærdigheder. Dvs. når medarbejderen ved, at lederen er frustreret og hun ved, at lederen har svært ved at styre sit temperament, er det bedste medarbejderen kan gøre:

1. Hurtigst mulig genfinde psykisk sikkerhed. Det kan gøres med imødekommende ord. Det vigtigtste er at berolige hende – for din sikkerheds skyld.

2. Sørg for egenRespekt ved at udsætte snakken. Det kan gøres med ord som: ”Jeg sidder lige med en vigtig opgave. Er det i orden, jeg vender tilbage om 10 min.?  Tid er her en vigtig faktor, når nervesystemet er aktiveret. Kan hun ikke berolige sig selv, er det bedste for os selv, at vi gør, hvad vi kan, for at komme ud at ’faren’ og samtidig insistere på respekt, ved at indvinde tid og selv lade lederen køle af.

Hvorfor er forbedrede relations færdigheder bedre end gengældelses adfærd

  1. Du viser respekt – et universelt menneskeligt behov.
  2. Lær af Storsindede mennesker som andre respekterer. De er ofte gode til at lytte. Derved får de mere præcis viden og flere præcise antagelser. Det altafgørende her er, at det forhindrer dyre fejl og langvarige ar.
  3. Storsindede mennesker løser konflikter med empati og ærlighed.
  4. Menneskefærdigheder skaber og styrker følelsen af forbundethed, ”Vi er i samme båd”.  Dette fremmer samarbejde og teamarbejde.
  5. Storsindede menneskers knytter stærke bånde. Stærke bånd, får folk til at værdsætte dit selskab.

Derfor giver forbedrede relations færdigheder dig mere succes end selvretfærdigende adfærd. Som ovenstående medarbejder, der gør det rigtige. Men ikke vidste, hvordan hun skulle tackle en dårlig leder. Gå ikke igennem livet, uden at udvikle gode menneskefærdigheder. De er afgørende for dig. De er afgørende for dit selvværd som du dagligt skal pleje. Det kan være ret enkelt at lære. Alle og enhver kan forbedre deres relations færdigheder og opbygge relationer der skaber lykke for dig og andre. Og succes :-)

Jeg er her for at hjælpe. Skriv dine spørgsmål i kommentarfeltet nedenfor!

0 svar

Skriv en kommentar

Ønsker du at deltage i debatten?
Skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *