Coacher eller leder du dygtige medarbejdere?
Bemærkelsesværdig ledelse
Uhh, man kan godt blive træt af at høre om andres succeshistorier. Alligevel gør det fordi det giver stor værdi, at tage ved lære af andres gode erfaringer. Frem for at spilde år på de samme fejl.
Hør hvad Twitter grundlæggeren Jack Dorsey, siger om hans bemærkelsesværdige ledeslesfilosofi. Hans egentlige værdi er skabt af medarbejderne, der er resultatet af, hvordan han coachede deres talenter. Dorsey’s ledelsesfilosofi er at lede gennem at være en rollemodel for medarbejderne i topkvalitet og optimisme, og det meste er via coaching.
At lede betyder coaching, på samme måde som en sportsholdsleders coaching opfattes.
Værdsat, at du skal være der for dine medarbejdere. Det er nøglen til succes at styrke alles kompetencer, færdigheder og kapacitet. For at beherske lederskab skal du være en ægte partner for alle teammedlemmer.
Sørg for at du støtter dem alle lige og ikke favoriserer nogen over de andre.
Lad dig inspirere af hans ledelsesfilosofi her:
Sæt klare forventninger
For at motivere dine team-medlemmer til at påtage sig deres ansvar og udvikle deres styrker, skal du sætte klare og ambitiøse forventninger. Du skal lytte omhyggeligt til alles ønske og sætte konkrete leverancer. Håndhæv disciplin, der er baseret på stolthed i stillingen.
Ros er mere effektivt end kritik
Tving dig til at være positiv, uanset hvad. Dette er helt klart den sværeste del, men det vil gøre det muligt for dine folk at tro på løsningen. Glem aldrig at anerkende godt arbejde. Hvis forventningerne er opfyldt eller overskredet, udtrykker du din taknemmelighed og roser de detaljer, du finder mest genkendelige.
Vis nysgerrighed
Alt for mange gange lytter vi med manglende opmærksomhed og er utålmodige. Det hæmmer dialogen. Alt for ofte er vi fokuseret på vores egne ting, mens vi snakker med en anden. I stedet vis nysgerrighed og ægte interesse for, hvad andre fortæller dig. Coaching starter altid med at lytte og motivere den anden til at tale frit.
Stil yderligere spørgsmål
Relevante spørgsmål forbedrer ikke kun dialogens kvalitet, men giver dig også en bedre forståelse af individuelle interesser og forventninger. Afspejl hvad der er blevet sagt med nøjagtighed og gentag meningsfulde dele af samtalen for at bekræfte, at du har forstået de vigtigste budskaber.
Opbyg tillid
Ved at stille åbne afsluttede spørgsmål giver du mulighed for en proaktiv udforskning af løsninger. Dette styrker dine team-medlemmer mentalt og viser dem, at du sætter pris på deres mening, erfaring og viden. Dette vil øge deres evne til at turde være ærlige over for dig.
Giv øjeblikkelig, og løbende tilbagemelding
Dette er nøglen til udvikling. Alt for ofte antages tilbagemeldinger som iboende at være kritiske.
Succesfulde ledere giver løbende tilbagemelding og vurderer ikke, men udtrykker snarere positive, klare og relevante forslag til forbedringer. Vær ivrig efter at være ydmyg og udtrykke dig selv så klart som muligt. Misforståelser fører hurtigt til mistillid og defensivitet.
Ved at give den rigtige feedback, sætter klare forventninger og at lytte ivrigt med nysgerrighed, vil du opbygge et tillidsfuldt forhold til dit team, hvor alle føler sig motiverede til at overskride det ordinære.
At vise du værdsætte dine medarbejdere og deres udvikling giver tilfredshed. Den øgede ydeevne, giver din kunde større værdi og booster hele din virksomhed.
- Disse statements er altså Twittergrundlæggerens, som du kan lade dig inspirere til at bruge.
- At ændre ens overlevelsesstrategi, kan være vigtigt at få hjælp til. Der er en grund til vi har den
Skriv en kommentar
Ønsker du at deltage i debatten?Skriv gerne en kommentar!